Sök:

Sökresultat:

635 Uppsatser om Motorik och lärande - Sida 1 av 43

Motorik i förskola och skola : en studie om motorikens betydelse för lÀrande

?I den hÀr studien undersöks sambandet mellan motorik och lÀrande. Syftet Àr att teoretiskt och empiriskt fÄ ökad förstÄelse för hur elevers motoriska utveckling pÄverkar lÀrande. Studien utförs med hjÀlp av litteraturstudie och lÀrarintervjuer. Mina frÄgestÀllningar Àr:Hur utvecklar barn sin motorik? Vad betyder motorik för lÀrandet? Hur arbetar förskolelÀrare och klasslÀrare med motorik?LÀrare har en viktig uppgift att arbeta med motorik bÄde i förskolan och i skolan för att barnen ska utveckla sin motorik.

Motorik. Visst har motorik betydelse.

Studien bygger pÄ en enkÀtundersökning som Àr riktad till specialpedagoger/speciallÀrare i Malmö och Kalmar med omnejd. Syftet har varit att kartlÀgga hur specialpedagoger/speciallÀrare uppmÀrksammar barn med motoriska svÄrigheter. Vi upplever att betydelsen av den motoriska utvecklingen har kommit lite i skymundan. Debatten om motorik var hetare för tio Är sedan. Motoriken har stor betydelse för barnets hela utveckling.

Motorik och lÀrande/Motor skills and learning

Syftet med vÄr undersökning Àr att ta reda pÄ hur pedagoger ser pÄ motorik i förhÄllande till lÀrande samt ta reda pÄ hur de arbetar kring detta. Vi kommer att utgÄ ifrÄn ett pedagogperspektiv dÄ det Àr deras syn pÄ motorik och lÀrande vi önskar undersöka. VÄra frÄgestÀllningar under arbetet kommer att vara: ? Hur ser pedagoger pÄ motorik i förhÄllande till lÀrande? ? PÄ vilket sÀtt ger pedagogerna eleverna möjlighet till att utveckla sin motorik eller fÄ tid till rörelse i klassrummet? ? Hur uppfattar pedagogerna att motorisk trÀning pÄverkar lÀrandet? Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med sju pedagoger pÄ en skola i en medelstor stad i SkÄne. Fem av pedagogerna valdes ut med hjÀlp av snöbollsmetoden utifrÄn kontakt med de tvÄ första via mejl.

Barns motorik: kan den utvecklas med hjÀlp av musik?

VÄrt syfte med arbetet var att utveckla barns motorik med hjÀlp av musik. Vi oberverade tvÄ barngrupper med sammanlagt sju barn i Äldrarna ca 1 till och med 3 Är, pÄ tvÄ olika förskolor. Vid observationerna anvÀnde vi oss av videokamera för att fÄ en bra grund att analysera hur musiken pÄverkade den motoriska utvecklingen. Vi utförde först rörelseövningar utan musik, sedan rörelseövningar med musik. Vi sÄg att barnens motorik utvecklades, och hur musiken pÄverkade den motoriska utvecklingen.

Jag kan! En studie kring sambandet mellan motorik, sjÀlvkÀnsla och inlÀrning

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka eventuella samband mellan motorik, sjÀlvkÀnsla och inlÀrning. DÄ ett positivt samband mellan motorik och inlÀrning pÄvisats i forskning, har vi intresserat oss för sjÀlvkÀnsla som en mellanliggande dimension. Vi har genomfört en litteraturstudie dÀr befintlig forskning analyserats ur ett helhetsperspektiv med hjÀlp av KASAM (KÀnsla Av SAMmanhang) som teoretisk tolkningsram. Som kompletterande undersökningsdata har vi anvÀnt ett intervjumaterial. VÄrt resultat visar att mycket talar för att nÀmnda samband existerar, och att sjÀlvkÀnsla Àr en viktig del i det helhetsperspektiv vi försöker framhÄlla pÄ fysiska och mentala grunder för lÀrande..

Pedagoger Àr detektiver som mÄste undanröja hinder : Eventuell koppling mellan rörelse, motorik och inlÀrning

I dagens samhÀlle Àr barnen mer stillasittande, det kommer larmrapporter som varnar för att detta kan leda till hÀlsoproblem hos mÄnga unga. Vi har valt att titta pÄ hur pedagoger arbetar med rörelse och motorisk trÀning i skolan, och om alla barn fÄr möjlighet till rörelse under hela skoldagen. Vi vill Àven se om rörelse och motorik kan ha en koppling till inlÀrning.Undersökningen vi har gjort bygger pÄ intervjuer med sju informanter med olika professioner. Studien visar att rörelse och motorik har en indirekt koppling till inlÀrning, dÄ detta pÄverkar barnens koncentration. Resultatet visar att mÄnga pedagoger Àr medvetna om rörelsens betydelse, men att man arbetar med rörelse och motorik i olika utstrÀckning pÄ de olika skolorna..

Motorik och lÀrande : - hur verksamma pedagoger resonerar kring relationen motorik och lÀrande

Examensarbete 15 hp LÀrarutbildningen Höstterminen 2008ABSTRAKTHanna Kroon, Sandra Sandström och Anna SvenssonMotorik och lÀrande - hur verksamma pedagoger resonerar kring relationen motorik och lÀrandeMotor ability and learning - the relationship between motor ability and learning from teachers point of viewAntal sidor: 29Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur verksamma pedagoger ser pÄ relationen motorik och lÀrande samt vilken betydelse detta har i pedagogers vardagsarbete. En enkÀtundersökning skickades ut till verksamma pedagoger och riktade sig till lÀrare i grundskolan. Dessutom anvÀndes adekvat litteratur och vetenskapliga artiklar inom omrÄdet. Litteraturstudien visar pÄ en splittrad syn gÀllande betydelsen av motorik för elevens lÀrande. DÀremot framhÄlls att det finns ett indirekt samband.

Musikaliskt lÀrande : Musikers syn pÄ sitt musikaliska lÀrande

Syftet med detta arbete har varit att underso?ka hur musiker inom den afroamerikanska musiktraditionen ser pa? sitt musikaliska la?rande. Deltagarna har haft olika musikaliska bakgrunder sa? som la?tskrivare, frilansmusiker och instrumentalla?rare. Underso?kningen tar sin teoretiska utga?ngspunkt ur ett kulturpsykologsikt perspektiv da?r synen pa? la?rande ses som en process som utvecklas mellan individer i en lokalt ra?dande kultur.

SkrivinlÀrning : En studie om motorikens betydelse i undervisningen

Motorik och perception Àr viktigta delar i alla barns utveckling,men hur viktgt Àr det för banrets skrivinlÀrning. Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ hur pedagoerna ser pÄ sambandet mellan motorik, perception och skrivinlÀrning och vad sÀger forskningen.Vad gör pedagogerna om de ser att barn har problem med motrik, perception eller skrivinlÀrning för att hjÀlpa barnet inom dessa omrÄden. Hur pÄverkar det pedagogernas arbete samt hur pÄverkar det barnet om denne har sÄrigheter inom motrik och perception..

Arbetar pedagogerna pÄ förskolan medvetet för att stimulera barns motorik?

Arbetets art: C- uppsats 10 poÀng i Barndoms- och ungdomsvetenskap. Sidantal: 45 Titel: Arbetar pedagogerna pÄ förskolan medvetet för att stimulera barns motorik? Författare: Stefan Kruse & Johanna Nilsson Handledare: Ann- Sofi RÄstam Datum: 2005/12/16 Bakgrund: Vi Àr tvÄ blivande förskollÀrare som lÀser pÄ lÀrarutbildningen i Malmö. Under vÄra sidoÀmnen lÀste vi 40 poÀng idrott och genom det fick vi ett stort intresse för det Àmne vi valt att skriva om. Syfte: Syftet med undersökningen var att se om pedagoger i förskolan pÄ ett medvetet sÀtt arbetade för att stimulera barns motorik. Problemprecisering: Vi valde att undersöka om pedagoger pÄ tvÄ förskolor medvetet arbetade för att stimulera barns motorik och i sÄ fall studera hur de arbetar. Vi ville ocksÄ se hur pedagogerna tÀnkte kring barn med brister i motoriken. Metod: Vi valde att anvÀnda oss av kvalitativa intervjuer och observationer. Undersökningen har en deskriptiv karaktÀr.

Sex förskollÀrares syn pÄ och arbetssÀtt med motorik, motoriska svÄrigheter och rörelse i förskolan

Forell, E. & Holmström, E. (2010) Sex förskollÀrares syn pÄ och arbetssÀtt med motorik, motoriska svÄrigheter och rörelse i förskolan. Examensarbete i pedagogik, 15 hp. LÀrarprogrammet.

Fysisk aktivitet, morotik och lÀrande : NÄgra förskollÀrares erfarenheter och förhÄllningssÀtt

Syftet med vÄr studie var att ge ett kunskapsbidrag till problemomrÄdet motorik, utveckling och lÀrande med utgÄngspunkt frÄn nÄgra pedagogers arbete med och förhÄllningssÀtt till fysiska aktiviteter och lÀrande i förskolan. Vi valde att genomföra en kvalitativ studie, dÀr vi intervjuade sex verksamma förskollÀrare. Tidigare forskning har delade meningar om fysisk aktivitet och dess betydelse för barns lÀrande. Flera forskare konstaterar dock att det finns ett samband mellan motorik och lÀrande. Resultatet av studien visade att ocksÄ verksamma pedagoger ser ett samband mellan motorik och lÀrande.

Motorik och inlÀrning- Vad anser specialpedagoger om det?

Vi ville med vÄr undersökning ta reda pÄ om specialpedagoger arbetar med motorisk trÀning med elever och om de anser att motorisk fÀrdighet och inlÀrning har nÄgot samband. Vi ville ocksÄ undersöka om de ser nÄgot positivt resultat efter motorisk trÀning. Ytterligare en frÄgestÀllning vi ville fÄ svar pÄ var om det skett en förÀndring i synsÀtt och attityd angÄende motorik och inlÀrning under de senaste 20 Ären. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar anvÀnde vi oss av en kvantitativ enkÀt för att nÄ ut till sÄ mÄnga specialpedagoger som möjligt. De slutsatser vi dragit utifrÄn vÄra enkÀtsvar Àr att motorikens betydelse för inlÀrning diskuterades och arbetades mer med för 10 ? 20 Är sedan. Det Àr 36 av 52 respondenter som anser att motorik och inlÀrning har ett samband.

Motorik : En studie om pedagogers syn pÄ arbetet med och betydelsen av motorisk stimulans i förskolan

Mitt syfte med uppsatsen var att ta reda pÄ hur verksamma pedagoger i förskolan beskriver hur de arbetar för att stimulera barns motorik och dÄ i synnerhet barn med motoriska svÄrigheter samt ta reda pÄ vad de anser att trÀning och lek har för betydelse för den motoriska utvecklingen. Semistrukturerade intervjuer anvÀndes som metod i tre olika förskolor samt i en förskoleklass i en stad i Mellansverige dÀr sex pedagoger intervjuades. Resultatet visar att pedagogerna hade en gemensam syn pÄ vilken betydelse motorisk stimulans och lek har för barns utveckling, samtliga pedagoger ansÄg att den Àr viktig. ArbetssÀttet med motorik pÄminde om varandra i de olika förskolorna men synen pÄ varför man gjorde planerade aktiviteter skiljdes Ät. En central del i arbetet med barn som har motoriska svÄrigheter Àr att stötta, uppmuntra och finnas dÀr för barnen.Nyckelord: Pedagoger, förskola, barn, motorik, motoriksvÄrigheter, stimulans.

Fysisk aktivitet, motorik och lÀrande- nÄgra förskollÀrares erfarenheter och förhÄllningssÀtt

Syftet med vÄr studie var att ge ett kunskapsbidrag till problemomrÄdet motorik, utveckling och lÀrande med utgÄngspunkt frÄn nÄgra pedagogers arbete med och förhÄllningssÀtt till fysiska aktiviteter och lÀrande i förskolan. Vi valde att genomföra en kvalitativ studie, dÀr vi intervjuade sex verksamma förskollÀrare. Tidigare forskning har delade meningar om fysisk aktivitet och dess betydelse för barns lÀrande. Flera forskare konstaterar dock att det finns ett samband mellan motorik och lÀrande. Resultatet av studien visade att ocksÄ verksamma pedagoger ser ett samband mellan motorik och lÀrande.

1 NĂ€sta sida ->